Sundsvalls gymnasiums bibliotek

Marknadsföring i butik : om forskning och branschkunskap i detaljhandeln
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Företagsekonomi: Qb
Personnamn
Titel och upphov
  • Marknadsföring i butik : om forskning och branschkunskap i detaljhandeln
Utgivning, distribution etc.
  • Liber, Malmö : 2007
UDK klassifikationskod
  • 658.8
  • 658.86/.87
DDC klassifikationskod (Dewey Decimal Classification)
  • 381.1
SAB klassifikationskod
Annan klassifikationskod
  • Qblb
  • Qia
  • Qblnb
  • Qblnb
Fysisk beskrivning
  • 287 s. : ill.
Anmärkning: Allmän
  • 3. tr., 2008 med felaktigt ISBN 9789147086009
  • Köpprocessen ; Köpbeteende ; Sortimentet ; Produkter ; Varor ; Kunder
Anmärkning: Innehåll
  • 1. Detaljhandeln och kunskap -- 2. En modell för hur kunden fattar beslut i butiken -- 3. Ett säljande sortiment -- 4. Att kommunicera med hjälp av exponeringar -- 5. Ett lockande sortiment -- 6. Kategoristyrning -- 7. Butikens atmosfär -- 8. Den synliga butiksatmosfären (designfaktorer) -- 9. Den hörbara butiksatmosfären -- 10. Dofter, känsel och att trängas med kunder -- 11. Prissignaler
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Av alla produkter och varumärken som finns i en butik blir kunden troligtvis bara medveten om mindre än en procent. Med enkla visuella knep går det att påverka vilka produkter som uppmärksammas och hur intrycken tolkas. Detta ger den som arbetar i en butik enorma möjligheter, men det ställer också krav. För att kunna kommunicera på ett bra sätt med kunderna gäller det för detaljisten att känna till hur dessa framförallt visuella regler fungerar. Marknadsföring i butik gör en djupdykning i de senaste 40 årens forskning kring marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författaren visar hur den psykologiska beslutsmodellen praktiskt kan tillämpas på butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse. Ambitionen är att försöka fylla ut delar av den kunskapslucka som finns idag och utmana många av de branschsanningar som bygger på rykten.
Anmärkning: Språk
  • Mo svenska
Indexterm - Okontrollerad
Genre/Form
  • Bok Mo
Personnamn
Ägande institution
  • Hedbergska
Elektronisk adress och åtkomst (URI)
  • Omslagsbild http://www.liber.se/productimage/large/4708766o.jpg Omslagsbild
ISBN
  • 978-91-47-08766-2
  • 91-47-08766-8
*00005070cam 12201309 a 4500
*00141974
*00520160224122120.0
*008070516s2007    sw ||||e     |00| 0 swe  
*020  $a978-91-47-08766-2
*020  $a91-47-08766-8
*020  $z978-91-47-08600-9 (Felaktigt ISBN, pärmens insida)
*035  $5Mo$a(Mo)b1655871
*035  $a(SE-LIBR)10445459
*080  $a658.8
*080  $a658.86/.87
*08204$a381.1$223/swe
*084  $aQblb$2kssb/8
*084  $aQia$2kssb/8
*084  $aQblnb$2kssb/8
*084  $aQblnb$2kssb/8
*1001 $aNordfält, Jens,$d1966-
*24510$aMarknadsföring i butik :$bom forskning och branschkunskap i detaljhandeln /$cJens Nordfält ; [språkgranskning: Åsa Sterner ; foton: Andreas Offesson]
*260  $aMalmö :$bLiber,$c2007
*300  $a287 s. :$bill.
*500  $a3. tr., 2008 med felaktigt ISBN 9789147086009
*500  $aKöpprocessen ; Köpbeteende ; Sortimentet ; Produkter ; Varor ; Kunder 
*505  $a1. Detaljhandeln och kunskap -- 2. En modell för hur kunden fattar beslut i butiken -- 3. Ett säljande sortiment -- 4. Att kommunicera med hjälp av exponeringar -- 5. Ett lockande sortiment -- 6. Kategoristyrning -- 7. Butikens atmosfär -- 8. Den synliga butiksatmosfären (designfaktorer) -- 9. Den hörbara butiksatmosfären -- 10. Dofter, känsel och att trängas med kunder -- 11. Prissignaler
*520  $aAv alla produkter och varumärken som finns i en butik blir kunden troligtvis bara medveten om mindre än en procent. Med enkla visuella knep går det att påverka vilka produkter som uppmärksammas och hur intrycken tolkas. Detta ger den som arbetar i en butik enorma möjligheter, men det ställer också krav. För att kunna kommunicera på ett bra sätt med kunderna gäller det för detaljisten att känna till hur dessa framförallt visuella regler fungerar. Marknadsföring i butik gör en djupdykning i de senaste 40 årens forskning kring marknadsföring inom detaljhandeln. I boken beskrivs en modell för hur kunderna fattar beslut i en butik. Därefter presenteras en rad olika experiment och fältstudier med utgångspunkt i butiker. Författaren visar hur den psykologiska beslutsmodellen praktiskt kan tillämpas på butikens sortiment, butiksmiljö och prisupplevelse. Ambitionen är att försöka fylla ut delar av den kunskapslucka som finns idag och utmana många av de branschsanningar som bygger på rykten.
*546  $5Mo$asvenska
*653  $aDetaljhandel
*653  $aButiker
*653  $aMarknadsföring
*653  $aFörsäljning
*655 4$5Mo$aBok
*698  $5Htut$aEI 2015
*7001 $aOffesson, Andreas$4pht
*850  $aHedbergska
*852  $cFöretagsekonomi: Qb
*856  $zOmslagsbild$uhttp://www.liber.se/productimage/large/4708766o.jpg$yOmslagsbild
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Bilder 
Omslagsbild
Sänd till